søndag 2. november 2008

OD-dagen gir makt til jenter i Bangladesh!


I år gikk pengene fra OD( Operasjon Dagsverk) til utdanning av jenter i Bangladesh. En veldig viktig sak. Dette var min første gang, og jeg følte at det var nødvendig, og ikke minst viktig å bidra. Vi fikk beskjed om at vi skulle samle inn 300 kr, og inntekten skulle gå til Shonglap (som betyr dialog på bengali) Shonglap er et utdanningsprogram for ugifte jenter, som ikke har hatt råd til å gå på skole. I forbindelse med OD- og Shonglap fikk vi se en film, og vi fikk besøk av en jente som selv hadde gått på skolen. Jeg syntes at det var bra at vi fikk litt informasjon på forhånd. For jeg visste nesten ingenting om OD eller Shonglap, og i tillegg til det så var det også ekstra motiverende, og vite hva vi jobbet for.

Jeg synes at utdanning er kjempeviktig. Spesielt i forbindelse med jenter, og derfor slå OD-dagen i år to veldig viktige ting i en smekk. Hvis vi tenker på den massive forskjellen på ungdommer i Bangladesh og Norge, kan vi se hvor viktig utdanning er. Det er mange jenter som gifter seg i en ung alder, ikke bare i Bangladesh, men også i mange andre fattige land. Det høres veldig slemt ut, at foreldrene gifter bort de små jentene sine. Men jeg kan virkelig forstå hvorfor de gjør det. De gjør det jo på grunn av den økonomiske situasjonen de er i. Det at jenter gifter seg i en yngre alder er ikke den eneste forskjellen på ungdommer i Norge og Bangladesh. Hele levemåten er forskjellig. Vi i Norge er så heldige at vi kan gå på gratis skole, og vi har muligheter som barn i Bangladesh ikke en gang drømmer om. Jeg må innrømme at jeg mange ganger sutrer over at jeg må gå på skolen. Men, selvfølgelig setter jeg pris på at jeg går på skolen, og jeg vet at utdanning er veldig viktig.

300 kr virker veldig lite og de fleste tenker nok at det sikkert ikke betyr noe. Men, det gjør det. Spesielt for jentene som går på Shonglap, og som for muligheten til å gjøre andre ting enn det å lage mat, rydde, og ta vare på familien sin. For dem er Shonglap et sted de kan få utdanning, og unngå for tidlig ekteskap, overgrep og utnytting. Gjennom utdanningen de får på Shonglap lærer de se å bli selvstendige, og de får muligheten til å ta vare på seg selv. I den sammenhengen så virker 300 kr utrolig mye! Så for alle de som har deltatt, så har de klart å gi en jente utdanning.

Jeg synes at Operasjon Dagsverk er helt genialt. Det er viktig at elever på videregående også kan bidra, slik at andre for en bedre hverdag. Jeg gleder meg virkelig til neste års OD, og håper at den blir like meningsfullt som den i år var.
(Bilde er fra: http://www.od.no/)

1 kommentar:

Even sa...

Hei igjen :)

jeg må si meg enig i dine synspunkter om OD-dage. Det er viktig at vi bidrar til utdanningen av jentene i Bangladesh, kunnskap gir virkelig makt! Selv om 300kr kanskje ikke virker som all verdens, kan de komme langt med det ja! Meget bra :D, gøy å lese om ditt syn på denne dagen :)